با هدف فراهم شدن امکان کنترلهای هوشمند و سیستمی و نمایش پیغامهای متناسب و هشدارهای بموقع عملکردی به کارفرمایان برای ارسال سریعتر و مطلوبتر لیست حق بیمه، از ابتدای اردیبهشت ماه، کلیه امور مربوط به لیستهای ارسالی حق بیمه کارفرمایان، تنها از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان امکانپذیر خواهد بود.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، سید عبدالله حسینیان رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات این سازمان، ضمن اعلام این خبر، این اصلاحات را در جهت هوشمندسازی فرایند ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارفرمایان دانست و افزود: پس از طراحی برنامه هوشمندسازی لیستهای حق بیمه ارسالی کارفرمایان و پیادهسازی آن در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی، از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، سامانه قدیمی سمت (samt.tamin.ir) برای کارفرمایان غیرفعال شده و کلیه امور مربوط به لیستهای ارسالی حق بیمه کارفرمایان، صرفاً از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان انجام خواهد شد.
حسینیان درباره مزایای سامانه جدید گفت: از دستاوردهای سامانه جدید میتوان به کنترلهای هوشمند و سیستمی درخصوص رسیدگی به مدت کارکرد، عناوین شغلی و ریزدستمزد، نفرات شاغل، میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق بیمه (براساس مصوبات شورای عالی کار و همچنین مصوبات دولت و …) و نمایش پیغامهای متناسب و هشدارهای بموقع عملکردی اشاره کرد که کارفرمایان محترم را در ارسال سریعتر و مطلوبتر لیست حق بیمه یاری خواهد کرد و عملاً به طرز مؤثری از مشکلات آتی و اتلاف وقت و هزینه مخاطبان جلوگیری میکند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی، افزود: “با توجه به آسیبشناسیها و برنامهریزیهای انجام شده درخصوص ضرورت ارائه و توسعه خدمات غیرحضوری به ذینفعان سازمان تأمیناجتماعی و حرکت به سمت بهبود شرایط موجود، علاوه بر پیادهسازی فرآیندهای جدید و انجام تغییرات و اصلاحات فرآیندی و فنی، انتقال از سامانههای قدیمی به سوی استفاده از تکنولوژیهای جدید در سال گذشته در دستور کار این مرکز قرار گرفت که امکانات و شرایط مطلوبتری را برای مخاطبان تأمیناجتماعی رقم میزند.”
وی همچنین گفت: “در ادامه اجرای طرحهای بزرگی نظیر طرح ۳۰۷۰ با هدف ارائه ۳۰ خدمت بهصورت غیرحضوری و کاهش حداقل ۷۰ میلیون بار مراجعه حضوری به واحدهای اجرایی؛ رسیدگی به لیستهای ارسالی کارفرمایان در مهلت مقرر قانونی، با موضوع برنامه عملیاتی هوشمندسازی لیستهای حق بیمه ارسالی کارفرمایان نیز در دستور کار مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامیناجتماعی قرار گرفت و این مرکز با مشارکت حوزههای تخصصی سازمان و همکاری شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین نسبت به اجرای این برنامه اقدام کرد.
مهندس حسینیان، افزود: در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی، اصلاحاتی نیز در صفحه ورود کاربران، هم از منظر ظاهری و هم فنی انجام شده است که از دوم اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد.
براساس گزارش روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، دسترسی به سامانه سمت samt.tamin.ir تنها برای کارفرمایان غیرفعال شده و بیمهشدگان خویشپرداز از جمله بیمهشدگان اختیاری، بیمهشدگان مشاغل آزاد و سایر بیمهشدگانی که تاکنون از این سامانه برای پرداخت حق بیمه خود استفاده میکردند، کماکان میتوانند از این سامانه برای واریز حق بیمه ماهانه خود استفاده کنند.
کارفرمایان محترم در صورت داشتن سوال و ابهام و یا مواجهه با هر مسئلهای میتوانند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ به سازمان تامین اجتماعی اعلام کنند.