×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳

امیرحسین کاکایی-کارشناس صنعت خودرو

کیوسک خبر ـ وزارت صمت امیدوار به واردات خودرو است اما شواهد حاکی از این مهم است که این واردات در نهایت منجر به کاهش قیمت‌ها نخواهد شد چراکه برای واردات خودرو حدود یک میلیارد دلار تخصیص داده‌اند که این همین موضوع درنهایت باعث افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت خودرو خواهد شد.قیمت خودرو از تورم موجود در کشور عقب‌تر است.بازارهای سرمایه‌ای دیگر مانند ارز، سکه و مسکن چندان شرایط مساعدی ندارند این در حالیست که بازار خودرو کشش خود را حفظ کرده است.عرضه خودرو در بورس تنها راه چاره است، عرضه خودرو در بورس ممکن است تاثیری در بازار نداشته باشد اما ضرر خودروسازان را کنترل می‌کنند و امکان جمع‌آوری بساط رانت‌خواری را فراهم می‌کند؛ امیدواریم که تولید خودروسازان بالا برود و در میان مدت قیمت‌ها متعادل شود اما در میان مدت اتفاقی در قیمت‌ها ایجاد نخواهد شد به عنوان مثال پژو ۲۰۷ حدود ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار در بورس عرضه شد و این مسئله اثر منفی در بازار ایجاد نکرد هرچند اثر مثبتی هم نداشت اما در این شرایط خودروساز زیانی نکرد؛ در شرایط فعلی دولت باید همت کند و از خودروسازان بخواهد که تولید را افزایش بدهد.بازار خودرو فقط بازار صنعت خودرو نیست و بازارهای موازی باهم رقابت می‌کنند به نظر می‌رسد بازار بورس و مسکن چندان مساعد نباشد و بازار دلار، سکه و خودرو باهم رقابت می‌کنند و ممکن است که با عرضه خودرو نیز شرایط بهتر نشود اما احتمال کنترل هیجان مردم وجود دارد؛ اما اینکه قیمت‌ها پایین می‌آیند نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد؛ به عنوان تولید خودروهای انبوه به کاهش قیمت آنها ختم نشد چراکه قیمت فولاد و…. افزایش پیدا کرده است.با افزایش عرضه خرید محدود می‌شود ولی به این معنا نیست که قیمت‌ها ریزش کنند در سال گذشته شاهد افت خرید بودیم اما این افت به کاهش قیمت‌ها منجر نشد.خودروسازان روزانه می‌تواند ۴ هزار خودرو تولید کند،اگر صادرات سودآور باشد افتخارآفرین است و باید انجام شود، مشکل اصلی کمبود نقدینگی و یکسری موانع تولید و گلوگاه‌ها در زنجیره تولید است. به عنوان مثال، تراشه الکترونیک در ۲ سال گذشته با کمبود مواجه شد اما امروز مشکل آن در حال حل شدن است؛ و یا در ورق فولاد محدود داریم و صادرات خودرو مقدمه است و امیدواریم سودآور باشد.قول داده‌اند که تولید تا پایان سال حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تولید کنند این در حالیست که سال گذشته قول دادند که یک میلیون دستگاه تولید شود که در نهایت خودروسازان موفق به ۸۰۰ هزار دستگاه شدند. عدم توانایی در تحقق پیش‌بینی‌ها شاهد اتفاقاتی در بازار بودیم.اگر قرار باشد قیمت‌گذاری دستوری باقی بماند قرعه‌کشی همچنان باقی خواهد ماند؛ قرعه‌کشی مانند رانت و لاتاری است که همه تمایل دارند در آن شرکت کنند. شنیده‌ها حاکی از این است که مجلس پای شورای رقابت را وسط کشیده است که اگر چنین رخ بدهد به‌معنی تکرار قرعه‌کشی است. قرار بود کوئیک R را در دو روز گذشته عرضه کنند اما سایت با مشکل مواجه شد و بعد اعلام کردند که خودرو تمام شده است و این نشان می‌دهد که عده‌ای دارند بازارسازی می‌کنند و تا وقتی بازارسازی معنا داشته باشد دوباره به فرآیند قرعه‌کشی باز می‌گردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.