رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلامکرد: عرضه کمتر از ۵۰ هزار خودرو در بورس کالا، بیش از ۱۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از جیب واسطهها و دلالان خارج کرد و به چرخه تولید و مردم بازگشت.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «مجید عشقی» با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: با معامله ۴۸ هزار و ۸۴۴ دستگاه خودرو در بورس کالا تا چهارم بهمن ماه ۱۴۰۱، بیش از ۱۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از جیب واسطهها و دلالان خارج شد و به چرخه تولید و مردم بازگشت.
وی با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا در مراحل اولیه خود قرار دارد، یادآور شد: عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مصرفکنندگان، تولیدکنندگان و خودروسازان است.
رئیس سازمان بورس با اشاره به مشکلات متعدد صنعت خودرو که زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت را رقم زده است، گفت: یکی از مشکلات قیمتگذاری دستوری است که با مکانیسم عرضه در بورس کالا اصلاح میشود.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به سودی که دلالان از تفاوت قیمت کارخانه و بازار میبرند، افزود: قیمت کارخانه در سالهای گذشته متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده است و برخی تصور میکنند اگر قیمت کارخانه را پایین نگه داریم قیمت خودرو در بازار هم پایین میآید، اما اتفاقی که در هفت هشت سال گذشته رخ داده این بود که قیمت کارخانه پایین بود و سود اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد به جیب واسطه ها می رفت.
رئیس سازمان بورس گفت: بورس کالا وکیل مدافع هیچ سازمانی نیست و اگر وارد عرضه خودرو در بورس کالا شدیم به این دلیل نبود که خودرو را کالایی بورسی میدانستیم، اما بخشی از مشکلات صنعت خودرو از قیمتگذاری دستوری است.
عشقی درباره نشست با شورای رقابت، بیانداشت: هنوز به جمع بندی نهایی نرسیدهایم، زیرا موضوع حساس است و ابعاد مختلفی دارد و باید مباحث مطرح شود. در این زمینه با شورای رقابت در کالاهای مختلف این مسیر را طی کردهایم. برای مثال در محصولات پتروشیمی و فولاد که نتیجه بخش هم بوده است.
این مقام مسوول، یکی از مسوولیتهای اصلی سازمان بورس را همچنان که در قانون ذکر شده ایجاد یک بازار شفاف، منصفانه و کارآمد برشمرد و افزود: تلاش کردیم که در این سه محور فعالیتهای خود را انجام دهیم.
وی افزود: شفافیت اطلاعاتی ناشران، انتشار معاملات و انتشار عمق مظنه برای کل بازیگران بازار، شفافیت در آمار تخلفات بازار سرمایه از دستور کارهای جدی ما بوده است.
عشقی با اشاره به الزام قانونی افشای تخلفات ناشران بازار، گفت: بالاخره بعد از سالها این دستورالعمل تهیه شد و اشخاصی که بعد از تصویب این دستورالعمل تخلفی را در بازار سرمایه مرتکب شوند، آمار و نوع تخلفات با اسم درج خواهد شد.
رئیس سازمان بورس اضافه کرد: حساسیت ما این است که چون بیش از هشتهزار هزار میلیارد تومان دارایی مردم تحت مدیریت این افراد است، باید صیانت شود.
وی به اقداماتی که برای منصفانه بودن بازار انجام شده از جمله تقویت زیر ساخت های معاملاتی، زیر ذره بین بردن معاملات الگوریتمی به صورت برخط در حین انجام معامله و سفارش اشاره کرد.
عشقی اظهار داشت: در حوزه کارایی نیز به این سمت رفتهایم که دامنه نوسان و زیرساخت های بازار را به مرور اصلاح کنیم. اکنون اصلاح تدریجی دامنه نوسان آغاز شده و نتایج خوبی داشته است.
وی انحصار زدایی از مجوزهای نهادهای مالی را یکی دیگر از اقدامات انجام شده برشمرد و گفت: بیش از ۱۲ سال بود که مجوز کارگزاری صادر نشده بود که در این زمینه تسهیل کردیم و اکنون از طریق درگاه ملی مجوزها این کار انجام میشود.
این مقام مسوول ادامه داد: در کنار دادن مجوزهای جدید برای نهادهای مالی و ارائه خدمت به جامعه سهامداری، درباره نهادهای مالی که تخلف میکنند تشدید برخوردها را داریم و درباره نهادهای مالی، چه کارگزاری و چه سبدگردان و تامین سرمایه و صندوق ها در صورت تخلف تا مرحله لغو مجوز نیز پیش می رویم.
وی راهاندازی انواع صندوق های سرمایهگذاری را از دیگر اقدامات انجام شده درطی دوره ۱۵ ماهه اخیر عنوان کرد و ادامه داد: ما بر سرمایهگذاری غیرمستقیم تأکید داریم و به همین دلیل تلاش می کنیم برای اینکه ذائقههای مختلف را بتوانیم جواب دهیم، صندوق های اهرمی برای کسانی که میخواهند ریسک بالاتر از بازار را قبول کنند، صندوقهای تضمین اصل سرمایه، صندوق های املاک و مستغلات، صندوق در صندوق را راهاندازی کردیم.
رییس سازمان بورس، اصلاح اساسنامه صندوق پالایشی یکم و دارایی یکم برای جبران ظلم بزرگی به دارندگان سهام این صندوق ها شده بود مورد اشاره قرار داد و افزود: یکی از وظایف سازمان حفظ منافع و حقوق سهامداران است که در این زمینه هم در ماه های گذشته تلاش کرده ایم با تشکیل میز صنعت بررسی مشکلات صنایع مختلف را داشته باشیم و مواردی که در سودآوری شرکت ها موثر است را پیگیری کنیم تا بتوانیم حقوق و منافع سهامداران را در بازار سرمایه حفظ کنیم.