هادی حقشناس، تحلیلگر مسائل اقتصادی
کیوسک خبر ـ شاید هیچ کس به اندازه دولت نداند که کدام عضوش صلاحیت ماندگاری دارد و کدام یک ندارد؛ بنابراین ذیصلاحترین فرد در دانستن این موضوع خود دولت است. نکته دیگر آن است که این با رفتن این چندنفر از دولت و آمدن نفرات جدید کیفیت کار دولت دچار بهبود شده است؟ استیضاح و تغییر هدف نیست بلکه هدف، تغییر شرایط به سمت مطلوب است. مسئله این است بعد از استیضاح چه میشود؟ آیا شرایط بهتر میشود؟ در حوزه صنعت به ویژه در حوزه خودرو همه متغیرها در داخل نیست و برای مثال اگر واردات و صادرات هم اگر بنا باشد انجام شود، با مشکلاتی مواجه خواهیم بود و وارادت و صادرات به سیاستهای کلان اقتصادی مرتبط است. مثلا گفتند خودروهای دست دوم وارد شود اما هیئت نظارت مجمع آن را رد کرد که در تحلیل عملکرد وزارت صمت باید به این موضوع نیز توجه شود. موضوع مهم دیگر تورم است که بیشتر در حوزه بانک مرکزی است. مثلا قیمت مرغ و تخم مرغ سه برار شد. مسئله این است که آیا سیاستهای پولی و بانکی هم دخیل بوده است یا صرفا سیاستهای وزارت صمت کار را به اینجا رسانده است؟ وقتی قیمت ارز چندبرابر میشود مقصر وزارت صمت نیست. بخشی از قطعات خودرو از خارج از کشور وارد میشود و وقتی واردات مشکل دارد، نرخ خودرو بالا میرود. حق مجلس بود که استیضاح کند و مجلس با همین پرسش و تحقیق و تفحص و استیضاح زنده است اما مسئله این است همه مشکلات ناشی از سیاستهای وزارت صمت بوده است یا از بیرون هم بوده است؟ اینکه خوروساز ما موفق نبوده است، در این دو سال است یا از سالهای قبل هم همین بوده است؟ وقتی بازار دچار کمبود است وعرضه و تقاضا دچار اخلال است و عرضه و تقاضا متناسب نیست، تنظیم بازار دچار مشکل میشود. در همه سالهای بعد از انقلاب بسیاری از مواقع بوده است که کالا در بازار کم شده است و رفتهایم سراغ تعزیرات اما موفق نبودهایم اما هر وقت عرضه و تقاضا متناسب شده، مشکلات تاحدی رفع شده است.
شاید هیچ کس به اندازه دولت نداند که کدام عضوش صلاحیت ماندگاری دارد و کدام یک ندارد؛ بنابراین ذیصلاحترین فرد در دانستن این موضوع خود دولت است. نکته دیگر آن است که این با رفتن این چندنفر از دولت و آمدن نفرات جدید کیفیت کار دولت دچار بهبود شده است؟ استیضاح و تغییر هدف نیست بلکه هدف، تغییر شرایط به سمت مطلوب است. مسئله این است بعد از استیضاح چه میشود؟ آیا شرایط بهتر میشود؟ در حوزه صنعت به ویژه در حوزه خودرو همه متغیرها در داخل نیست و برای مثال اگر واردات و صادرات هم اگر بنا باشد انجام شود، با مشکلاتی مواجه خواهیم بود و وارادت و صادرات به سیاستهای کلان اقتصادی مرتبط است. مثلا گفتند خودروهای دست دوم وارد شود اما هیئت نظارت مجمع آن را رد کرد که در تحلیل عملکرد وزارت صمت باید به این موضوع نیز توجه شود. موضوع مهم دیگر تورم است که بیشتر در حوزه بانک مرکزی است. مثلا قیمت مرغ و تخم مرغ سه برار شد. مسئله این است که آیا سیاستهای پولی و بانکی هم دخیل بوده است یا صرفا سیاستهای وزارت صمت کار را به اینجا رسانده است؟ وقتی قیمت ارز چندبرابر میشود مقصر وزارت صمت نیست. بخشی از قطعات خودرو از خارج از کشور وارد میشود و وقتی واردات مشکل دارد، نرخ خودرو بالا میرود. حق مجلس بود که استیضاح کند و مجلس با همین پرسش و تحقیق و تفحص و استیضاح زنده است اما مسئله این است همه مشکلات ناشی از سیاستهای وزارت صمت بوده است یا از بیرون هم بوده است؟ اینکه خوروساز ما موفق نبوده است، در این دو سال است یا از سالهای قبل هم همین بوده است؟ وقتی بازار دچار کمبود است وعرضه و تقاضا دچار اخلال است و عرضه و تقاضا متناسب نیست، تنظیم بازار دچار مشکل میشود. در همه سالهای بعد از انقلاب بسیاری از مواقع بوده است که کالا در بازار کم شده است و رفتهایم سراغ تعزیرات اما موفق نبودهایم اما هر وقت عرضه و تقاضا متناسب شده، مشکلات تاحدی رفع شده است.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=188340