×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۳ مهر , ۱۴۰۳

دکتر خسروشاهی در آیین تکریم رئیس کل پیشین بیمه مرکزی از تقویت ماموریتهای نظارتی نهاد ناظر به عنوان اولویت راهبردی یاد کرد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، دکتر پرویز خوشکلام خسروشاهی در این مراسم به ارائه تصویری اجمالی از رویکردی که مبنای عمل خود در بیمه مرکزی خواهد بود پرداخت و گفت: آنچه راهنمای عمل و هدف محوری نهاد ناظر در دوره مسوولیت خواهد بود افزایش معنی‌دار رضایت مردم از صنعت بیمه و بیمه مرکزی است.
اولویت راهبردی ما نظارت خواهد بود
وی افزود: بیمه مرکزی بطور کلی سه حوزه وظیفه نظارت،تعمیم و توسعه امر بیمه و بیمه‌گری اتکائی را بر عهده دارد که میان نظارت، تعمیم و توسعه و بیمه‌گری اتکائی در موارد زیادی هم‌افزایی وجود دارد و بهبود در یکی به بهبود در بقیه هم منجر می‌شود اما مواردی نیز هست که بین آنها حداقل در کوتاه‌مدت تعارض پیش می‌آید. در این مواقع، نظارت را فدای بقیه نخواهیم کرد، لذا اولویت راهبردی ما نظارت خواهد بود.
رئیس شورای عالی بیمه با اشاره به اولویت‌بندی نظارت گفت: تمرکز ما در نظارت، توانگری شرکت‌های بیمه در ایفای تعهدات و رفتار آنها در بازار با مصرف‌کننده بیمه بخصوص در حوزه پرداخت خسارت خواهد بود.
دکتر خسروشاهی در ادامه بر کنترل توانگری مالی شرکت های بیمه تاکید کرد و گفت: اگر توانگری شرکت‌های بیمه اعم از توانگری در برابر خسارت‌های غیرمنتظره، مقوله ذخیره‌گیری و نحوه مصرف آن بخصوص پرتفوی سرمایه‌گذاری و حد نگهداری ریسک بدرستی کنترل شود در پرداخت خسارت مشکلی پیش نخواهد آمد و اگر گریزی از پرداخت به موقع و منصفانه خسارت نیز نباشد بسیاری از ناهنجاری‌های موجود در بازار بیمه که معمولا تلاش می‌شود با مقررات‌گذاری با آن برخورد شود موضوعیت خود را از دست خواهد داد.
راه کارآمد نمودن بیمه‌ها رقابت سالم و نه بیمه‌گری دستوری و تمرکزگراست
سکاندار نهاد ناظر راه کارآمد نمودن بیمه‌ها را رقابت سالم و نه بیمه‌گری دستوری و تمرکزگرا دانست و گفت: برای به هم نزدیک کردن هدف بنگاه های بیمه‌ای که حداکثر کردن منفعت صاحبان آن است و هدف نهاد ناظر که حداکثر کردن منفعت اجتماعی است، روش‌های دستوری جوابگو نیست بلکه باید از انتقال ناکارآمدی‌های بنگاه های بیمه‌ای به بیمه‌شده‌ها و کل جامعه ممانعت به عمل آورد و مانع از سرایت بیماری آن به شرکت‌های بیمه سالم و ایجاد بی‌ثباتی در بازار بیمه شد.
وی در ادامه تصریح کرد: برای تحقق این مهم در زمینه نظارت سعی خواهیم کرد از فرآیندهای نظارتی نیمه الکترونیکی و الکترونیکی موجود حتی‌الامکان به فرآیندهای نظارتی هوشمند حرکت کنیم تا سرعت واکنش نهاد ناظر به تحولات بازار بصورت معنی‌داری افزایش یابد.
همچنین ارتباط دوسویه بیمه مرکزی و بیمه‌شدگان‌ در زمینه اخذ، بررسی و پاسخگوئی به شکایات را ساده‌، روان‌ و کم‌هزینه کنیم و به آموزش بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان و آشنایی آنان با حقوق خود در برابر بیمه‌گران اهتمام ورزیم.
وی افزود: مشارکت بخشی ذینفعان در فرآیند تدوین مقررات، استفاده از ظرفیت نهادهای صنفی و حرفه‌ای و تخصصی در زمینه مقررات‌گذاری و نظارت بصورت گسترده نیز از دیگر برنامه های نظارتی بیمه مرکزی خواهد بود.
رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اهمیت و جایگاه توسعه و تعمیم امر بیمه در دوره مسئولیت خود گفت: در این راستا در نظر داریم کیفیت ارائه خدمات توسط شرکت‌های بیمه را در فرآیندهای پرداخت خسارت از جهت پرداخت آسان، به موقع و منصفانه خسارت باید ارتقا دهیم، جذابیت بیمه‌های زندگی را از طریق افزایش رقابت‌پذیری آن بالاتر ببریم.
وی در ادامه ارتقا آگاهی درباره مدیریت ریسک را در میان بیمه‌گذاران بالفعل و بالقوه، انجام پروژه‌های تحول و نوآوری در صنعت بیمه با مدیریت و تولی‌گری شرکت‌های بیمه را از دیگر برنامه های این حوزه اعلام کرد و گفت: بیمه مرکزی در این خصوص صرفاً نقش تسهیل‌گری و کمک به رفع موانع در نظام اجرایی و تقنینی و قضائی کشور را دنبال خواهد کرد.
پرویز خوشکلام خسروشاهی همچنین بر ارائه مشاوره‌های حرفه‌ای مورد نیاز به اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی فعالیت در صنعت بیمه قبل از شروع به فعالیت تاکید کرد.
رئیس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه های حوزه اتکایی پرداخت و گفت:در زمینه اتکائی نیز سعی خواهیم کرد، از قبولی اتکائی اختیاری در مواردی که ظرفیت قبول اتکائی در خارج از بیمه مرکزی وجود دارد خودداری کنیم و فعالیت بخش اتکائی بیمه مرکزی بر اساس اصول اقتصادی، مالی و فنی حرفه بیمه‌گری در عین وفاداری به فلسفه وجودی آن یعنی کمک به نظارت بیمه مرکزی و قبول ریسک‌های اتکائی پسماند انجام پذیرد و حتی مشابه سایر شرکت‌های بیمه تحت نظارت فنی و مالی فعالیت نماید.

همچنین هر گونه اقدام اصلاحی، با جلب مشارکت ذینفعان و بصورت تدریجی خواهد بود. در فضای پرتنش هیچ اقدامی حتی اگر بهترین باشد، به نتیجه نمی‌رسد.
وی افزود: معیار ما در اختلافات و تعارض‌ها، حق و انصاف خواهد بود و معیار تشخیص حق، عرف و قراردادها و معیار تشحیص انصاف، عدم تبعیض است.
یکی از نتایج مهم رویکردی که مطرح شد تحقق برنامه‌های ارائه‌شده از سوی وزیر اقتصاد در جریان اخذ رأی اعتماد از مجلس خواهد بود.
وی در پایان گفت: از تک‌تک اعضای خانواده بزرگ صنعت بیمه اعم از پیشکسوتان، روسای کل پیشین بیمه مرکزی، همکاران شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی، نمایندگان و کارگزاران بیمه، ارزیابان خسارت، انجمن‌های صنفی و حرفه‌ای حوزه بیمه، روزنامه‌نگاران عزیز بخصوص رسانه‌های زحمت‌کش و فهیم حوزه بیمه و همه علاقمندان و ذینفعان صنعت بیمه تقاضا دارم تا با همه اختلاف دیدگاه‌ها و سلایق و بعضاً گله‌ها، کنار هم باشیم و کمک کنند تا صنعت بیمه از حاشیه‌ها دور بماند، پوست‌اندازی کند و بسوی صنعتی امروزی و پیشرو حرکت کرده و در نهایت رضایت مردم را جلب نماید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.