×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳

هفته آخر ماه سپتامبر در سرتاسر جهان به عنوان هفته جهانی ناشنوایان نام‌گذاری شده است. این مناسبت بهانه‌ خوبی برای مرور حقوق و انتظارات به حق این بخش از شهروندان جامعه به شمار می‌رود. حوزه فناوری از جمله بخش‌هایی است که می‌تواند با نوآوری‌های خود، میزان دسترسی‌پذیری ناشنوایان به ابزارها و دستگاه‌های جدید را افزایش دهد و فاصله‌های موجود را هر روز کاهش دهد.

سامسونگ به عنوان تولید‌کننده طیف متنوع و گسترده‌ای از دستگاه‌ها و لوازم دیجیتال و رهبر بسیاری از بازارهای جهانی، با هدف بهبود زندگی همه انسان‌ها، همواره بر «دسترسی‌پذیری» (Accssessibility) محصولات خود توجه ویژه‌ای داشته تا تمامی کاربران بتوانند زندگی راحتی را تجربه کنند. این شرکت از سال ۲۰۲۳ چشم‌انداز نوینی را با عنوان «ایجاد مسیرهای بهتر برای همه» آغاز کرده و در این راه خود را به ارتقای تجربه کاربری ناشنوایان، نابینایان و افراد دچار معلولیت متعهد می‌داند.

به مناسبت روز جهانی ناشنوایان، نگاهی داشته‌ایم به فناوری‌های جدید محصولات سامسونگ که سطح دسترسی‌پذیری ناشنوایان و کم‌شنوایان را به میزان قابل توجه‌ای افزایش می‌دهد.

گوشی‌های هوشمند

گوشی‌های موبایل و تبلت‌های لمسی هوشمند، هیچ وقتی به اندازه امروز مناسب استفاده افراد ناشنوا یا کم‌شنوا نبوده‌اند. گوشی‌های هوشمند و جدید سامسونگ به کمک هوش مصنوعی پیشرفته و مولد گلکسی، به قابلیت‌هایی مجهز شده‌اند که تمامی کاربران می‌توانند از امکان برقراری بدون محدودیت ارتباط و مکالمه لذت ببرند.

قابلیت Live Transcribe، از اسپیکرهای گوشی بهره می‌برد تا با تشخیص مکالمات، آنها را در قالب متن و نوشته در بیاورد و به افراد نمایش دهد. این فناوری قادر است تا برخی از عناصر غیرکلامی مثل پخش موسیقی را به افراد اطلاع دهد. قابلیت دیگر «زیرنویس زنده» (Live Caption) نام دارد که بدون نیاز به اتصال Wi-Fi یا اینترنت همراه، برای هر فایل رسانه‌ای در حال پخش از جمله: ویدیو، پادکست، پیام صوتی و انواع محتوا زیرنویس خودکار تهیه می‌کند. همچنین گزینه «زیرنویس زنده در تماس‌ها» (Live Caption in Calls) به کاربران اجازه می‌دهد تا تماس‌های دریافتی خود را با زیرنویس‌های خودکار بخوانند و از طریق «سرویس تایپ متنی گوگل» (Speech Service by Google) پاسخ دهند.

به کمک «تنظیمات زیرنویس» (Caption Preference) می‌توان به دلخواه نمایش زیرنویس را روشن یا خاموش کرده و اندازه یا سبک آن را سفارشی‌سازی کرد. همچنین «اعلان‌های صوتی» (Sound Notifications) با شناسایی صدای اطراف، به کاربر هشدار می‌دهند. بدین ترتیب زمانی که زنگ در به صدا درمی‌آید، افراد از آن آگاه شده و می‌توانند به‌سرعت واکنش نشان دهند. Flash Notification نیز همین کار را با روشن و خاموش کردن چراغ دوربین یا صفحه نمایش انجام می‌دهد. با انتخاب رنگ‌های متفاوت برای هر اپلیکیشن، به آسانی می‌توان فهمید که هر اعلانی مربوط به کجاست.

هدفون‌ها

از سری Buds2 Pro قابلیت جدیدی به گلکسی بادزهای سامسونگ اضافه شد که به افراد دارای ضعف شنوایی کمک می‌کند تا صداهای پیرامون خود را بهتر بشنوند. این قابلیت که صدای محیط یا Ambient Sound نام دارد، این امکان را در اختیار افراد می‌گذارد تا براساس نیازهای متنوع خود وضعیت دلخواه‌شان را تنظیم کنند. کاربران می‌توانند صدا را به ترتیب از چپ به راست تنظیم و علاوه بر این محدوده صدای محیط خود را در پنج مرحله مختلف از سطح آهسته تا شفاف بهینه و شخصی‌سازی کنند. این قابلیت دارای ویژگی دیگری به نام تطبیق صدای محیط (Adapt Ambient Sound) است که به کاربران کمک می‌کند تا صدای اطراف خود را با وضوح بیشتری بشنوند.

تلویزیون

در تلویزیون‌های سامسونگ، برای راحتی کاربران ناشنوا یا کم‌شنوا، انواع محتوا و برنامه‌ها همراه با «زیرنویس» (Caption) ارائه می‌شوند. در صورتی که متن روی صفحه مانع دید و مزاحم تماشای کاربر باشد، می‌توان به دلخواه آن را جابجا کرد. به علاوه برای بهبود دید زیرنویس‌ها، امکان تغییر اندازه و رنگ قلم، رنگ پس‌زمینه و میزان وضوح نیز فراهم شده است.

«بزرگنمایی زبان اشاره» (Sign Language Zoom) می‌تواند به طور خودکار ناحیه مربوط به علائم اشاره را تا ۲۰۰ درصد بزرگ کند تا کاربران ناشنوا بتوانند حالت دهان و چهره را با جزئیات بیشتری ببینند. «صدا با خروجی چندگانه» (Multi-Output Audio) نیز به کاربران کم‌شنوا امکان می‌دهد تا در کنار خانواده از تماشای تلویزیون لذت ببرند. به کمک این قابلیت، صدای تلویزیون به طور همزمان به بلندگوها و هدفون‌ها متصل می‌شود تا افرادی که دچار ضعف شنوایی هستند بتوانند از طریق هدفون و در کنار خانواده مشغول تماشای محتوای مورد علاقه خود شوند.

یخچال و فریزر

سامسونگ با تکیه بر رویکرد جدید «هوش مصنوعی برای همه» (AI for All)، امکانات برجسته‌ای را به نسل جدید لوازم خانگی و یخچال‌های Bespoke AI خود اضافه کرده است. دستورات جدید و نوآورانه هوش مصنوعی در این یخچال‌ها، قابلیت دسترسی‌پذیری برای افراد ناشنوا یا کم‌شنوا را به سطح تازه‌تری رسانده است.

با کمک قابلیت «زیرنویس‌ها / توصیف صوتی» (Subtitles / Audio Description) کاربران می‌توانند محتوای تلویزیونی در حال پخش را روی یخچا‌ل‌های مجهز به فناوری Family Hub همراه با زیرنویس تماشا کنند. با اجرای Samsung TV Plus و فعال کردن زیرنویس (CC)، مکالمات به صورت متن روی صفحه نمایش داده می‌شوند. «هشدار باز بودن درب» (Door Open Alarm) نیز زمانی که درب یخچال باز مانده، با چشمک زدن چراغ داخلی برای ناشنوایان و اعلان صوتی برای کم‌شنوایان، به کاربران اطلاع می‌دهد.

سامسونگ با نگاهی به آینده، به گسترش قابلیت‌های دسترسی‌پذیری محصولات خود ادامه می‌دهد. این شرکت با تمرکز بر نوآوری در تعامل با جامعه ناشنوایان و کم‌شنوایان، به دنبال ایجاد جهانی است که در آن همه افراد بتوانند به طور برابر از مزایای فناوری بهره‌مند شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.