دکترعلی محمدی مدیر درمان تامین اجتماعی استان زنجان
پدافند غیرعامل گستره ای نوین از علم و عمل برای حفظ دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی و تدبیری برای فرداست.
پدافند غیرعامل در حوزه سایبر شامل کلیه اقدامات به منظور حفظ امنیت، ایمنی و پایداری شبکه و تجهیزات وابسته به شبکه می باشد. همچنین مجموعه اقداماتی جهت پیشگیری، کاهش تلفات و خسارات و حداقل کردن آسیبها در حوادث طبیعی و غیر طبیعی است.
سازمانها و ادارت بخش مهمی از حاکمیت بوده و افراد جامعه پیوسته با این سازمانها در ارتباط بوده و آسیب و تاخیر در ارائه خدمات آثار زیادی بر آرامش و آسایش جامعه دارد.
سازمان تامین اجتماعی یکی از بزرگترین سازمانهای ارائه دهنده خدمات بیمه ای و دومین تولید کننده خدمات درمانی پس از وزارت بهداشت به مردم است و در حال حاضر با تحت پوشش قرار دادن بیش از ۴۳ میلیون نفر از جمعیت کشور و با داشتن تعداد ۳۶۳ بیمارستان و مرکز درمانی و ۴۸۰ شعبه و بیش از یک میلیون و دویست هزار کارگاه و واحد تولیدی خدمات متعددی در دو بخش بیمه ای و درمان به مشتریان وجامعه هدف خود ارائه می دهد.
با توجه به گستردگی پوشش و خدمات در این سازمان استقرار پدافند غیرعامل در حوزه سایبری و سایر حوزه ها با هدف بازدارندگی، تسهیل در مدیریت بحران، کاهش آسیب پذیری، تداوم خدمت رسانی و ارتقا پایداری موضوع بسیار با اهمیتی است.
پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیبپذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهرهگیری از فعالیتهای غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.
در این راستا حذف دفترچه های درمانی و ایجاد پرونده الکترونیک برای بیمه شدگان ، ساماندهی و الکترونیکی کردن سوابق بیمه شدگان و صیانت از این اطلاعات از اقدامات ارزشمند سازمان تامین اجتماعی در جهت پدافند غیرعامل به شمار می رود.
کاهش مراجعات حضوری به مراکز ارایه خدمات توسط دستگاه های اجرایی و موسسات عمومی نقش موثری در کاهش هزینه ها و رضایت مندی مردم دارد و سازمان تامین اجتماعی این موضوع را به عنوان یکی از اولویت ها مورد توجه قرار داده و اقدامات مهمی را در این طریق انجام داده است و این اهداف ، تا تحقق کامل برنامه ها در حوزه خدمات قابل ارایه به صورت غیرحضوری ادامه خواهد یافت.
خدمات سازمان تامین اجتماعی با امنیت اقتصادی، آرامش و سلامت بیش از نیمی از جمعیت کشور مرتبط است و تلاش می شود در ارایه این خدمات هیچ گونه خلل و وقفه ای پیش نیاید که این خود در جایگاه مهم پدافند غیرعامل بشمار می رود.
سازمان تامین اجتماعی در سال های اخیر هم در حوزه ارایه خدمات و هم در حوزه امنیت اطلاعات ، سوابق بیمه شدگان، شبکه ها و ساختمان ها و فضاهای فیزیکی اقدامات مطلوب و پایداری را انجام داده و موضوع پدافند غیرعامل از موضوعات مهم مورد توجه و جزو خط مشی های این سازمان در برنامه ها و پروژه های گوناگون است.
توسعه زیرساخت های فیزیکی ، آمایش مراکز درمانی متناسب با تهدیدات و راه اندازی بیمارستان های سیار در حوزه تشخیصی و درمانی در بخشهای بیمه و درمان تامین اجتماعی که همسو با پدافند غیر عامل است خود اقدام حائز اهمیت است که بی توجهی به آن میتواند آسیبهای جدی به زیر ساختهای مراکز درمانی و بیمارستانها در مواقع بروز بحران وارد نماید.
ناگفته نماند پدافند غیرعامل در حوزه سلامت معمولا به معنای استمرار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران است.
بلحاظ اهمیت موضوع پدافند غیرعامل باید گفت امروزه همه آحاد مردم از جمله کارشناسان و مسئولین دستگاههای اجرایی باید در این امر باارزش مشارکت نموده و با فرهنگ سازی و افزایش توان علمی و عملی خود آن را به عنوان یک فرهنگ خاص حاکم بر خــانواده و اجتمـاع معرفی نمایند ودراین راستــا،هفته پدافند غیرعامل فرصت مغتنمی است که تمامی استعدادهای بالقوه و بالفعل در همه ابعاد ازجمله کالبدی، زیستی، پرتویی، سایبری، اقتصادی و اجتماعی …در طبق اخلاص قرار گیرد و اقدامی مؤثر در جهت نهادینه نمودن فرهنگ پدافند غیرعامل صورت پذیرد
در عین حال که باید همه آحاد مردم در این زمینه فعال باشند ، بسیج جامعه پزشکی بهترین و مناسب ترین بخش برای اجرای ماموریت پدافند غیرعامل میتواند ایفای نقش کند.
نقش رسانهها در عملیات روانی و پدافند غیرعامل
رسانهها در فرهنگ سازی پدافند غیرعامل و در حین پدافند غیرعامل کارکردهایی میتوانند داشته باشند. رسانهها در فرهنگ سازی و تغییر باورها در مردم و مسئولین نقش اساسی را ایفا میکنند،باید این جمله را که «ما میتوانیم در مقابل تهدیدات دشمن و کاهش آسیبپذیریها اقدام موثر انجام دهیم» در باور مردم بگنجانیم.
یکی از اهداف مهم دشمن در عملیات روانی، القا «نمیتوانیم» است، باید با استفاده از رسانهها به جنگ این «القا» نادرست برویم.
رسانهها باید با بیان توانمندیها و کارهای انجام شده و آشکار ساختن ضعفهای دشمن برای مردم گام موثری را در این زمینه بردارند. مردم باید بپذیرند که میتوانیم و به دشمنان هم ثابت کنیم که نمیتوانند کاری کنند.
در حین دفاع هم رسانهها باید ارتباطشان را با مردم حفظ کنند و خدماتش را تداوم دهند، همچنین برای شرایط این چنینی آمادگی و برنامه داشته باشند، مدیریت و تولید محتوا در حین دفاع بحث مهمی است که باید از هم اکنون شروع شده و از زاویه مناسبی به آن نگریسته شود، در این زمینه نیازمند اقدامات اساسی و موثری هستیم.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=42358