به گزارش کیوسک خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر علی حیدری در وبینار “کرونا، بیکاری و راهکارهای حمایتی” که با همکاری مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری و موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد ضمن مروری بر وضعیت سیاست های کلی اشتغال، تعریف بیکاری و اسباب و علل آن اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با بیکاران ناشی از کرونا اقداماتی را انجام داده است.
وی افزود: به عنوان مثال سازمان غرامت دستمزد ایام بیماری را بابت ابتلا و قرنطینه کرونا پرداخت می کند و به بیمهشدگان موصوف به نیابت از کارفرما حقوق می دهد و عملاً مانع از اخراج کارگر به سبب قرنطینه یا درمان بیماری کرونا می شود. همچنین سازمان به مشمولین صندوق بیمه بیکاری بابت تسهیل فرایندهای احراز شرایط و غیرحضوری کردن خدمات، مقرری پرداخت می کند.
نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی برای مقرری بگیران بیمه بیکاری که به ۵۵ سالگی می رسند، پرداخت مقرری را تا زمان احراز بازنشستگی ادامه می دهد گفت: همچنین سازمان تسهیلات لازم را به کارفرمایان برای حفظ اشتغال موجود در شرایط کرونا (با امهال و استمهال و تقسیط بدهیهای معوق) ارائه می کند. علاوه بر این سازمان در زمینه اعطای کمک های اعطایی بابت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به افرادی که عضو صندوق بیمه بیکاری نیستند با وزارت رفاه و وزارت اقتصاد و … همکاری کرده است.
دکتر حیدری افزود: سازمان تامین اجتماعی می تواند درصورت تامین مالی و اختصاص اعتبارات لازم از زیرساخت های بیمه ای سازمان و مکانیسم اجرایی و عملیاتی، صندوق بیمه بیکاری را متناسب با منابع و اعتبارات اختصاصی از سوی دولت و یا کمک ها و مشارکت های مردمی را در خدمت بیکاران غیر عضو صندوق بیمه بیکاری قرار دهد.
ساختار و سازوکار کلی نحوه اداره صندوق بیمه بیکاری
وی ضمن تبیین ساختار و سازوکار کلی نحوه اداره صندوق بیمه بیکاری گفت: سازمان تامین اجتماعی، کارگزار اداره امور صندوق بیمه بیکاری از منظر محاسبه و تحصیل حق بیمه های مربوطه از کارفرمایان بصورت ماهانه و برقراری و پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای واجدین شرایط که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می شوند است.
نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هیات های تشخیص و حل اختلاف موضوع قانون کار، مرجع تعیین دایره شمول قانون بیمه بیکاری و نیز بررسی و احراز شرایط برقراری مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان و … هستند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از منظر مشاوره و کاریابی و مراکز تابعه مربوطه، متولی ایجاد فرصت های شغلی و نیز در اولویت قرار دادن مقرری بگیران برای فرصت های شغلی جدید است.
عملکرد کلی صندوق بیمه بیکاری
دکتر حیدری با اشاره به عملکرد کلی صندوق بیمه بیکاری گفت: کسری صندوق بیمه بیکاری در طی سال ۱۳۹۸ نسبت به مجموع فعالیت ۳۲ سال قبل آن، به رقم قابل توجهی رسیده است و این مبالغ از حساب سازمان تامیناجتماعی به صندوق مزبور تزریق شده است و باید در حداقل زمان ممکن جایگزین و جبران شود.
وی افزود: به نظر می رسد باتوجه به تشدید بحران شیوع کرونا در طول سال ۱۳۹۹ و تداوم وضعیت بحرانی بنگاه ها و صنوف، رقم کسری صندوق بیمه بیکاری بابت ایفای تعهدات به مشمولین قانونی صندوق منجر به افزایش چشمگیر کسری صندوق یادشده شود و در چنین شرایطی تحمیل بار مالی جدید و اضافه کردن تکلیف مالایطاق بوده و از عهده صندوق بیمه بیکاری و مالاً سازمان تامیناجتماعی بر نمی آید و بایستی از محل منابع دیگری خارج از مجموعه سازمان تامیناجتماعی تامین مالی لازم صورت پذیرد.
نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی همچنین به طور اجمالی وضعیت عملکرد صندوق بیمه بیکاری در سال ۱۳۹۸را تشریح کرد و گفت: منابع صندوق در سال ۱۳۹۸ ، ۶۹۳۳ میلیارد تومان بود که با رشد ۴۱ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ روبه رو است. مصارف در سال ۱۳۹۸ ، ۷۳۳۴ میلیارد تومان بود که با رشد ۴۳.۶ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ مواجه است.
دکترحیدری افزود: کسری صندوق بابت عملکرد سال ۱۳۹۸ حدود ۴۰۱ میلیارد تومان و کسری انباشته صندوق تا پایان سال ۱۳۹۸ حدود ۶۶۳ میلیارد تومان است.
به گفته وی تعداد مقرری بگیران در پایان سال ۱۳۹۸ حدود۲۲۵ هزار و ۹۴۲ نفر است که با نسبت به سال ۹۷ کاهش ۵.۵ درصدی را نشان می دهد. همچنین توزیع مقرری بگیران در پایان سال ۱۳۹۸ برحسب جنسیت؛ ۷۱.۹ درصد تعداد استفاده کنندگان مرد و ۲۸.۱ درصد زن هستند. توزیع مقرری بگیران در سال ۱۳۹۸ بر حسب وضعیت تاهل نیز ۶۹ درصد متاهل و یا متکفل و ۳۱ درصد مجرد هستند.
دکتر حیدری در ادامه ۱۱ راهکار و پیشنهاد کلی در این زمینه ارائه کرد و گفت: شکل دهی سامانه، پایگاه اطلاعات و پنجره واحد رفاه و تامین اجتماعی و شناسنامه یا پرونده الکترونیک رفاه و تامین اجتماعی مبتنی بر خانوار (سرپرست و اعضا)، شکل دهی سامانه ملی اشتغال و کسب و کار (LMIS) با پایه ریزی اطلاعات ثبتی و عملیاتی در جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تصمیم سازی و تصمیم گیری برای اشتغال و بیکاری، شکل دهی نظام درآمد – هزینه خانوار (سرپرست و اعضاء) و انجام آزمون وسع و استحقاقسنجی و نیازسنجی و تعیین جامعه هدف (افراد و خانوارها) و بسته خدمات مورد نیاز (توانبخشی و توانمندسازی، حمایت و مساعدت اجتماعی، مشاوره و مددکاری و بازاجتماعی شدن) از این جمله است.
نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی افزود: همچنین شکل دهی نظام چندلایه تامین اجتماعی همراه با لایه بندی خدمات (امدادی، حمایتی و بیمهای) و سطح بندی خدمات بیمه ای (پایه، مازاد و مکمل) و جانمایی خانوارها (سرپرست و اعضاء) در این نظام و تعیین میزان سهمالشرکه دولت برای حمایت، مساعدت و یارانه بیمهای برمبنای عدالت راهکار دیگر است.
وی استقرار کامل اصول فراگیری پوشش ها، جامعیت خدمات و کفایت مزایا، با رعایت عدالت در دسترسی به خدمات و عدالت در بهره مندی از منابع عمومی را یک پیشنهاد دیگر دانست و گفت: وضع مالیات اجتماعی بر فعالیت های آسیب رسان، اشتغال ملی نظیر قاچاق (فروش کالاهای قاچاق توقیفی یا اعمال مالیات در فرایند توزیع)، واردات کالاهای دارای تولید داخلی مکفی و … ، شکل دهی پیوستار جامع اشتغال، مهارت افزایی و کارآفرینی و ایجاد یک شبکه جامع تنظیم روابط کار، مشاوره و کاریابی، مهارت افزایی و آموزش فنی و حرفه ای و توانمندسازی و کارگستری از دیگر راهکارها هستند.
دکتر حیدری ادامه داد: استقرار نظام دستمزد منطقه ای براساس متغیرهای اقتصادی، جمعیتی و …، ایجاد مشوق های لازم برای مهاجرت معکوس از پایتخت و مراکز استانها به شهرها از شهرها به روستاها و تغییر رویکرد نظام آموزش از سطوح ابتدایی تا عالی و تمرکز بر دانش، مهارت، فن، حرفه و هنر بجای تمرکز بر حفظیات و مدرک گرایی و روزآمدسازی و متناسب سازی نظام آموزش عالی بر مبنای نیازهای بازار کار از جمله راهکارهای پیشنهادی در این زمینه هستند.
راهکارها و پیشنهادات حمایتی برای بیکاران ناشی از کرونا
وی همچنین راهکارها و پیشنهادات مربوط به بیکاران ناشی از کرونا در سه بخش ارائه داد و گفت: در بخش نخست که نحوه ارائه خدمات بیمهای و حمایتی است راهکارهایی چون تامین کسری منابع صندوق بیمه بیکاری، تقویت منابع صندوق بیمه بیکاری، اعطای مقرری بیکاری ناشی از کرونا ازطریق سازوکار خزانه با استحقاق سنجی و احراز شرایط، اعطای کمک هزینه معیشت به بیکاران از طریق سازوکار هدفمندسازی یارانه ها (استحقاق سنجی و احراز شرایط) و اعطای سبد تامین کالاهای اساسی و سبد غذایی به دهکهای پایین براساس سازوکار هدفمندسازی یارانه ها پیشنهاد می شود.
دکتر حیدری ادامه داد: در بخش دوم که نحوه تامین مالی است واگذاری سهام و دارایی های دولت، صندوق توسعه ملی، واگذاری سهام و دارایی های بنیادها و نهادهای حمایتی، وضع مالیات اجتماعی بر تراکنشهای گمرکی، بانکی و اینترنتی و جابجایی اعتبارات بودجه ای مربوط به فعالیتهایی که در اثر کرونا امکان اجرا نیافتند به عنوان راهکار مدنظر است.
نائب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی افزود: در بخش سوم یا نحوه تنظیم گری و قاعده گذاری نیز ثبت اطلاعات در سامانه ملی اشتغال و کسب و کار (LMIS)، بررسی اطلاعات متقاضیان در پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان، انجام آزمون وسع و استحقاق سنجی، تجمیع کلیه حمایت ها و مساعدت ها، یارانهها و مزایای دریافتی خانوار (سرپرست و اعضا)، تعیین مابه التفاوت کل دریافتی با کف حمایتی موردنظر و تعیین بسته خدمات، جامعه هدف و سازوکار پرداخت کمک یا ارائه خدمت به عنوان راهکار مدنظر است.
به گفته وی سازمان تامین اجتماعی پیش نویس بخشی از این موارد را در قالب لایحه دوفوریتی تنظیم و تقدیم کرده که اگر در مراحل تصویب قرار بگیرد آمادگی کمک را در این زمینه دارد.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=43839