به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، امیر طیبی با تاکید بر اینکه بانک ملی ایران با هدف ایجاد قدرت خرید بیشتر و در راستای استانداردهای بین المللی و رویه های متداول دنیا اقدام به طراحی کارت اعتباری کرده است، می گوید: امروز که کسب و کارها در کشور تحت تاثیر کرونا قرار دارند، کارت های اعتباری می توانند یک اعتبار مناسب را در جیب مردم قرار دهند و فرد به میزان مورد نیاز خود خرید اعتباری کند.
رونق بازار کالای ایرانی با کارت های اعتباری
وی با بیان اینکه با دستور قاطع بانک مرکزی از مهرماه امسال صددرصد تسهیلات خرد بانک ها به صورت کارت اعتباری ارایه می شود، ادامه می دهد: تاثیر کارت های اعتباری را می توان در ابعاد وسیع تر و در بازارهای داخلی نیز دید. از آن جهت که در تسهیلات خرد، محل هزینه کرد مشتری چندان مشخص نیست اما با کارت های اعتباری می توان اعتبار را به سمت بازار مورد نظر هدایت کرد و این بازار می تواند در راستای رونق بازار کالاهای ایرانی باشد؛ همانند سککوک (سامانه کشوری کسب و کار) که به عنوان اولین سامانه مبادلات اعتباری در ایران در بانک ملی ایران به راه افتاده است.
تحقق عدالت در توزیع تسهیلات بانکی با کارت اعتباری
طیبی با اشاره بر افزایش استقبال عموم از کارت های اعتباری می گوید: عمده متقاضیان دریافت کارت اعتباری در واقع همان اقشاری هستند که تاکنون تسهیلات خرد از بانک می گرفتند و اینگونه می توان تعبیر کرد که کارت های اعتباری می تواند یک عدالتی را به جهت توزیع تسهیلات بانکی ایجاد کند.
وی اضافه می کند: به عبارتی یک فرد می توانست اقدام به دریافت تسهیلات خرد از چندین شعبه یا چندین بانک مختلف کند و ابزار سیستمی برای کنترل این امر وجود نداشت. این در حالی است که در کارت اعتباری هر شخص می تواند تنها تا سقف ۵۰ میلیون تومان و صرفا یک بار از سیستم بانکی و نه شعب و بانک های متعدد، اقدام به دریافت کارت اعتباری کند. بر این اساس هر فرد تنها یک کارت اعتباری تا سقف ۵۰ میلیون تومان خواهد داشت که می تواند انتخاب کند اعتبار آن گردشی و قابل شارژ یا ثابت باشد.
صدور ۱۶۰ هزار کارت اعتباری بانک ملی ایران در سال ۹۹
به گفته طیبی، از ابتدای امسال تا نیمه مهرماه بالغ بر ۱۶۰ هزار کارت اعتباری تا سقف ۵۰ میلیون تومان در شعب بانک ملی ایران صادر شده است و بر اساس آخرین آمار شاپرک، سهم بانک ملی ایران در این بخش در سیستم بانکی ۱۹٫۴۹ درصد است.
نقش پر رنگ بانک ملی ایران در فرهنگ سازی صنعت کارت های اعتباری
مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا سهم کارت های اعتباری در تراکنش های بانکی کشور را در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین عنوان می کند و ادامه می دهد: به طور مثال در ترکیه ۵۰ درصد تراکنش ها از کارت های اعتباری صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه البته با تاکید دولت و سیاست های جدید بانک ها در این بخش، رشد سهم کارت های اعتباری را شاهد هستیم، تاکید می کند: کارت اعتباری گزینه مناسب تری در مقابل گذاشتن پول نقد در جیب مان است و اگر فرهنگ استفاده از کارت اعتباری همانند کشورهای اروپایی و آمریکایی در کشور ما هم جا بیوفتد، قطعا منافع آن متوجه مردم خواهد بود.
طیبی ادامه می دهد: بر اساس آخرین آمار شاپرک، سهم بانک ملی ایران در کارت های اعتباری صادر شده سیستم بانکی رو به افزایش است و با توجه به سیاست های پیش رو، قطعا نقش بانک ملی ایران در این فرهنگ سازی بسیار پر رنگ خواهد بود.
تفاوت های کارت اعتباری و تسهیلات خرد بانک ها
منظور از کارت اعتباری، ارائه کارتی از سوی بانک به متقاضی است که بر اساس آن فرد بتواند تا میزان مشخصی که به آن سقف اعتبار گفته می شود، از محل اعتبار ارایه شده توسط بانک، از مراکز فروش کالا یا خدمات خرید کند.
قرارداد کارت اعتباری باید بر اساس عقود اسلامی باشد که بانک مرکزی عقد مرابحه را تعیین کرده است. مدت اعتبار این کارت از تاریخ صدور آن، یکسال قابل شارژ و سه سال قابل تقسیط است و عموما اعتبار گردشی خواهد بود. در صورت تسویه و یا بازپرداخت تسهیلات، کارت به میزان اصل تسهیلات پرداختی مجددا شارژ شده و قابل استفاده خواهد بود.
همچنین نرخ سود کارت اعتباری مرابحه بانک ملی ایران بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار (نرخ سود عقود مبادلهای) سالانه ۱۸% است و بانک در بازه های یک ماهه صورتحساب دارنده کارت اعتباری را صادر و به وی ارائه می کند. دارنده کارت بر اساس شرایط اعطای کارت اعتباری موظف می شود تا اعتبار مصرفی در بازه زمانی یک ماهه را تسویه و یا به صورت اقساطی بازپرداخت کند.
در کارت اعتباری بر خلاف تسهیلات خرد نیازی به ارایه فاکتور نیست و این امر شبه های احتمالی شرعی را رفع می کند. همچنین در تسهیلات خرد، بانک معادل ۸۰ درصد مبلغ خرید کالا را پوشش می داد که در کارت اعتباری بحث ۲۰ درصد مابه االتفاوت وجود ندارد.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=43893