به گزارش کیوسک خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، ناهید حیدری افزود: با توجه به مشکلات مختلف پرداخت مستمریها توسط واحدهای اجرایی سطح کشور، اعم از رسوب نقدینگی، پراکندگی پرداختها و عدم کنترل مناسب، طرح پرداخت متمرکز مستمریها با هدف مدیریت بهینه نقدینگی و مدیریت بهینه پرداختها، در دستور کار سازمان قرار گرفت.
وی اظهار داشت: بر این اساس پس از محاسبه و تهیه لیست مستمری در واحدهای اجرایی، لیست قابل پرداخت در پرتال پرداخت متمرکز که به همین منظور ایجاد شده، تهیه و جهت پرداخت مستمری به اداره کل امور مالی این سازمان ارائه می شد، اما به علت عدم ارتباط دوسویه بین سیستم بیمهای الکترونیک (سبا) و پرتال پرداخت متمرکز، مشکلات زیادی در خصوص تهیه لیست مستمری ماهیانه و مزایای جنبی و همچنین پاسخگویی به مراجعین در عدم تطابق پرداختیها بوجود میآورد لذا بر این اساس طراحی و ساخت سامانه متمرکز مستمری، که جایگزین سبا و پرتال پرداخت متمرکز است، به عنوان برنامه عملیاتی اولویتدار معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در دستور کار اداره کل مستمریها قرار گرفت.
حیدری گفت: از مردادماه ۱۳۹۸ عملیاتی شدن سامانه متمرکز مستمری تامین اجتماعی در استانها آغاز و تا پایان سال ۱۳۹۸ در ۸ استان عملیاتی شد.
مدیر کل مستمری های سازمان تامین اجتماعی افزود: با توجه به دستور مدیرعامل سازمان در توسعه خدمات غیرحضوری تعمیم سیستم متمرکز مستمری مجدداً از تیرماه در دستور کار این ادارهکل واقع شد و با تلاشهای مجدانه انجامشده هر هفته در دو استان راهاندازی و تا پایان مهرماه سال جاری این فرایند خاتمه پذیرفت.
وی در ادامه به مزایای سامانه متمرکز مستمری های سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین دستاوردهای این سامانه، اصلاحات بسیار خوبی است که در خصوص کوتاه شدن فرایند محاسبه و تایید لیست مستمری ماهیانه و جلوگیری از ایجاد هر گونه وقفه در ارائه خدمات درمانی به افراد تبعی مستمریبگیران، انجام شد.
مدیر کل مستمری های سازمان تامین اجتماعی، مدیریت مصارف با عنایت به دسترسی به اطلاعات تجمیعی مستمریبگیران تمامی شعب را از دیگر مزایای سامانه متمرکز مستمری ها برشمرد و افزود: کنترل و نظارت بر عملکرد واحدهای اجرایی با توجه به دسترسی برخط ادارات کل استانها به اطلاعات شعب تحت پوشش و همچنین دسترسی برخط ستاد مرکزی به اطلاعات کلیه شعب سطح کشور نیز از جمله مزایای این سامانه است.
حیدری، جلوگیری حداکثری از ورود اطلاعات اولیه توسط کاربر از طریق ارتباط برخط با سامانه متمرکز کمیسیونهای پزشکی، سامانه متمرکز نامنویسی و سامانه سوابق متمرکز و دریافت اطلاعات از مبادی تولید داده، ارتباط برخط و بهرهبرداری از وبسرویس سازمان ثبت احوال در خصوص بررسی حیات و ممات مستمریبگیران و ارتباط و بهرهبرداری از وبسرویس بانکهای دارای تفاهمنامه با سازمان مبنی بر کنترل برخط شماره حساب مستمریبگیران و صحتسنجی اطلاعات ثبتشده را از دیگر مزایای سامانه متمرکز مستمری های سازمان تامین اجتماعی برشمرد.
وی گفت: امکان ایجاد پایگاه متمرکز از احکام مستمریبگیران، ایجاد امکان محاسبه لیست متمم مستمری ماهیانه، یکسانسازی و اصلاح رویهها و فرایندهای جاری حوزه تعهدات بلندمدت، ایجاد امکان ثبت درخواست برقراری مستمری بیمهشده در هر یک از شعب، برای شعبه آخرین محل بیمهپردازی، اصلاح فرایند محاسبه لیست مستمری ماهیانه و افزودن کنترلهای قبل از محاسبه لیست، جهت جلوگیری حداکثری از اختلال در پرداخت مستمریها از دیگر مزایای سامانه متمرکز مستمری های سازمان تامین اجتماعی است.
مدیر کل مستمری های سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه همچنین سامانه متمرکز مستمری ها، بستر ارائه خدمات غیرحضوری به مستمریبگیران را فراهم کرد، تصریح کرد: در حال حاضر خدمات درخواست بازنشستگی، ارائه شماره حساب بانکی، دریافت فیش مستمری ماهیانه، دریافت حکم افزایش سالیانه به صورت غیرحضوری ارائه می شود و برقراری کلیه مستمریها از ابتدا تا مرحله پرداخت مستمری به صورت الکترونیکی نیز در دستور کار است.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=44074