وزیر آموزشوپرورش در یازدهمین برنامه گفتگوی هفته و با حضور رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مجلس به نقش آموزشوپرورش در برنامه توسعه هفتم توجه بیشتری داشته باشد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایلنا، محسن حاجی میرزایی در یازدهمین نشست از سلسله نشستهای گفتگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و دستگاههای مختلف کشور و با موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزشوپرورش استانها و روسای۷۶۰ منطقه آموزشوپرورش کشور بهصورت ویدئوکنفرانس و از طریق شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) برگزار شد، اظهار کرد: بعد از راهاندازی شبکه آموزشی دانشآموز (شاد)، امکان برقراری ارتباط با لایههای مختلف آموزشوپرورش بهصورت مستقیم و بدون ارسال بخشنامه یا دستورالعمل را داشتهایم. این امکان در لایه مختلف ستاد تا صف برقرار شد و در یک نگاه کلیتر میتوان گفت پلتفرم شاد بسیاری از موانع را از میان برداشته و امکان برقراری ارتباط رودررو و مستقیم را برقرار کرده است.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه تاکنون ۹ نفر از اعضای هیات دولت به سلسله نشستهای گفتگوی هفته دعوت شدهاند، تصریح کرد: برنامه گفتگوی هفته، تبادل افکار، سیاستها، ارائه راهحل و تصمیمگیریهای نهایی برای حل مسائل است و معتقدیم این مسیر در حل مسائل آموزشوپرورش مؤثر است.
وی با تشکر از حضور رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در یازدهمین نشست گفتگوی هفته، گفت: حضور شما بهعنوان فردی که سالها سکاندار وزارت آموزشوپرورش بوده و با چالشها و مسائل این وزارتخانه از نزدیک آشنا است در کمیسیون برنامهوبودجه مجلس شورای اسلامی فرصت مغتنمی برای آموزشوپرورش است و امیدواریم حاصل آن برای دستگاه تعلیم و تربیت روشن و امیدبخش باشد.
راه عبور از مسائل و مشکلات تعامل دو نهاد اصلی دولت و مجلس شورای اسلامی است
عضو کابینه دولت تدبیر و امید، تنها راهحل عبور از مسائل و مشکلات و رسیدن به نتیجه مطلوب را درگرو همکاری و تعامل دو نهاد اصلی دولت و مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: معتقدم ارتباط صحیح و سالم دولت و مجلس منجر به حل مسائل میشود و تجربیات شما برای این بهبود روند تسریع حل موضوعات بسیار باارزش است.
حاجی میرزایی با اشاره به مأموریتهای اصلی آموزشوپرورش، تصریح کرد: هرگونه پیشرفت دینی، اقتصادی، تأمین سلامت و رفاه برای مردم درگرو توجه جدی به آموزشوپرورش و آموزش به افراد است. افراد، نهادها و جامعه، در برخورد با بحران و آنچه اتفاق میافتد، بهگونهای عمل خواهند کرد که یاد گرفته باشند و این یادگیری تنها درآموزشوپرورش اتفاق افتاده و پایه رفتارها تنها در دستگاه تعلیم و تربیت طرحریزی میشود. اگر در لایههای بعدی از کارکرد برخی نهادها ناراضی هستیم باید به آموزشوپرورش بازگردیم و همواره در نظر داشته باشیم، هرچه جریان یادگیری عمیقتر و هوشمندانهتر باشد، به همان نسبت پیشرفت جامعه سریعتر و مطلوبتر است. حال سؤال اینجاست که آیا به آموزشوپرورش در دولت و مجلس چنین جایگاهی دارد؟
وزیر آموزشوپرورش نحوه عملکرد افراد یک جامعه را نقطه آغاز تحول در جامعه دانست و تصریح کرد: اگر بناست تعادل و تحولی در جامعه ایجاد شود، حتماً انسانها نقطه آغاز این تحول هستند. هماکنون در آستانه برنامه هفتم توسعه قرار داریم و نیازمند بازنگری جدی در تمام برنامههای توسعه هستیم و از دولت و مجلس تقاضا داریم به نقش آموزشوپرورش در برنامه توسعه هفتم توجه بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به تلاشهای انجامشده در بهبود وضعیت بودجه دستگاه تعلیم و تربیت، بیان کرد: آموزشوپرورش گستردهترین دستگاه دولتی کشور است که ازلحاظ تخصیص بودجه با مشکلاتی روبرو است و در حال حاضر از ساختار نامناسب بودجه دچار آسیب میشود. در خصوص افزایش اعتبارات و بودجه و در فصل بودجه ریزی به کمک و مساعدت دولت و مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات بودجه آموزش و پرورش نیاز داریم.
وزیر آموزشوپرورش مشکلات نیروی انسانی را یکی از مهمترین چالشهای دستگاه تعلیم و تربیت دانست و گفت: بحث نیروی انسانی برای آموزشوپرورش یک مسئله مهم است. اگر نتوانیم مسئله نیروی انسانی را حل کنیم، قطعا نتوانستهایم به پیشبرد اهداف سند تحول بنیادین کمک کنیم.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=47033