×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از دبیرخانه ششمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» محمدمهدی اخوی‌یان ریاست دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و هنر و پژوهشگر هنر گفت: جریان هنر مقاومت در سالهای پس از انقلاب اسلامی جریانی اثرگذار و اثربخش بوده است. این جریان در سالهای اویل انقلاب به صورت خودجوش و مردمی و با حمایت نهادهایی چون سپاه پاسداران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی اداره می‌شد ولی انسجام و سازمان یافتگی چندان مطلوبی در ادامه کار مشهود نبود و به دلیل تعدد مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر این روند در برخی موارد دچار ضعف و کاستی شد.
نوع مبارزه ما بیان خط بطلان غرب از ایران هراسی است وی افزود: امروزه بحث درباره هنر مقاومت نیز متفاوت شده است و مفاهیم امروزه رایج در گفتمان هنر مقاومت با گزاره های موجود در سالهای اولیه انقلاب و دفاع مقدس متفاوت است. امروزه ما با تفکر غربی مواجهیم و نوع جبهه گیری‌ها فرق کرده است. هنر آن زمان ترغیبی بود و برای حضور در جبهه ها هنر کارکردی ترغیبی داشت ولی امروزه ممکن است نوع مبارزه ما در یک نقاشی دیواری برای بیان خط بطلان غرب از ایران هراسی تعریف شود. مبارزه ،همان مبارزه است فقط سلاح تفاوت کرده است. امروزه جوانانی که در عرصه هنر مقاومت به خلق اثر مبادرت می ورزند تلقی شان از موضوع با جوانان فعال در اوائل انقلاب و دوران حوادث دفاع مقدس کاملا متفاوت است و بنده شاهد رویش های خوبی در این عرصه هستم.

عضو سابق گروه هنر های تجسمی فرهنگستان هنر در پایان افزود: هنر مقاومت در هر برهه از زمان به شکلی مراتب بروز و ظهور دارد و بسته به شرایط اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه مدام در حال تغییر است و این امر بستر مناسبی را برای ذهن پویا و سیال هنرمند برای خلق اثر هنری ایجاد می کند. در حالی که کار فرهنگی مثل کار علمی قابل مقیاس و اندازه گیری نیست و در وجوهات مختلف حتی شاید قدری زمان بر نیز باشد. سیاست گذاران این جشنواره به عنوان یک جریان مهم در عرصه هنر ایران باید مقاومت را به عنوان یک جریال سیال پویا و جاری ببینند و باید برای جوانان جدیدالورد که با منظری دیگر به این جریان می نگرند برنامه ای ویژه داشته باشند.
هنر مقاومت ادامه هنر انقلاب و دفاع مقدس است  مینو خانی استاد دانشگاه و پژوهشگر هنر گفت: هنر مقاومت در واقع هنر اعتراض و ادامه هنر انقلاب و هنر دفاع مقدس است. جشنواره هنر مقاومت نیز به نوعی از این موارد تاثیر پذیرفته و امروزه درشرایطی به سر می برد که عبارات و الفاظی که برای حیطه هنرمقاومت به کار می بریم بسیار متفاوت است و تغییر کرده است. وی افزود: وقتی از هنر مقاومت حرف می زنیم از نگاه به همه جهان و مظلومان ستمدیده سراسر جهان حرف می زنیم و هرجا ظلمی به مظلومی وارد شده است در این جشنواره موضوعیت دارد. باید این مفاهیم نهادینه شود و این مانایی و ماندگاری به نظر مسئولان و سیاست گذاران این جشنواره بستگی دارد که چطور این جشنواره را بسط و گسترش دهند. ولی به طور کلی این جشنواره با وجود زحمات قابل تقدیری که برایش کشیده است هنوز هم جای کار برای بهبود شرایط دارد.
 راه های تعامل با جهان پیرامون هنور کشف نشده است خانی اضافه کرد: جشنواره علیرغم عنوان جهانی که دارد و گهگاه می بینیم که شرکت کنندگانی از سایر کشورها درآن شرکت می کنند، هنوز نتوانسته است راه های تعامل و ارتباط با جهان پیرامونی خود را کشف کند و فقط آثاری از سایر کشورها در این جشنواره توانسته اند راه پیدا کنند. در صورتی که جشنواره ها در سراسر دنیا محلی برای مراودات و تعاملات بینافرهنگی و تبادل تجربیات مختلف می باشد که به نظر من جشنواره هنر مقاومت می تواند بیش از پیش از این ظرفیت استفاده کند.

وی عنوان کرد: نکته دیگری که می بایست دغدغه مسئولان برگزاری باشد نحوه توزیع ،ارائه و محل برگزاری و نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره باشد که می بایست بسیار هوشمندانه و دقیق انتخاب شود. عرضه و توزیع مناسب آثار، یکی از فصول بسیار مهم هرجشنواره و فستیوال بین المللی است و باید به آن بسیار جدی نگریست. در عرصه بین الملل ما در فضاهای هنری و آرتیستیکال شغلی داریم به نام «کیوریتور» که معادل آن در فارسی «نمایشگاه گردان» می شود. وظیفه وی جمع آوری، چینش و ارائه مطلوب آثار هنری است. این موضوع در غرب به نحوی حیاتی است که خود نمایشگاه گاهی به قدری اهمیت پیدا می کند که فارغ از آثار هنری، خود نمایشگاه موضوعیت و ارزش پیدا می کند. این پژوهشگر هنر همچنین در ادامه پیوند دانشگاه و مجامع علمی پژوهشی را با جشنواره امری بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر جریان هنر مقاومت که تاکنون موفق بوده است بخواهد مسیر روبه رشد خود را ادامه دهد ، برای تحلیل آثار جشنواره و دست یابی به اهداف خود می بایست پیوند خود را با دانشگاه و مجامع علمی تقویت کند و از ظرفیت های موجود در فضای نخبگانی کشور بهره ببرد.

وی ادامه داد: از لحاظ کمی هرتعداد هنرمند جوان وارد این عرصه شود بسیار مفید است اما باید توجه داشت که از بین این جوانان، چهره های مستعد و توانمند را پیدا کرد و انگیزه های آنان را تقویت نمود. از سویی دیگر چون این جشنواره مناسبتی و تقویمی و دوسالانه است می بایست حتما فکری برای توزیع مناسب آثار جشنواره شود تا چرخه تولید و توزیع مداوم آثار هنری تجسمی در طول سال پویا و فعال باشد. ششمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» با دبیری مسعود نجابتی و در هشت بخش «نقاشی»، «کارتون»، «حجم»، «عکس»، «پرچم و کتیبه»، «تایپوگرافی»، «تصویرسازی» و «پوستر» توسط انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدسِ بنیاد فرهنگی روایت فتح، بهمن‌ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.