×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳
قطر، به‌دنبال دیپلماسی ورزشی ایران

به‬ گزارش‬ ایرنا؛ ‬ کمتر از چهار ماه از برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک ایران در سال ۹۶ نگذشته بود که‬ این نهاد مهم ورزش کشور در اردیبهشت ماه ۹۷ میزبان «شیخ احمد الفهد الصباح» رییس اول ورزش قاره کهن (شورای المپیک آسیا) شده بود که البته به گفته «سید رضا صالحی امیری» این حضور در نهایت به سود ورزش کشورمان تمام می شود. همانطور که شیخ احمد در آن زمان و در دیدار با «اسحاق جهانگیری» معاون رییس جمهوری گفته‬ بود: «امروز شرایط مناسبی برای ‏بازگشت ورزش ایران به دوران اوج خود بوجود آمده و این امر مرهون سیاستگذاری درست دولت و کمیته ملی المپیک در ورزش است».

نخستین سفر رییس شورای المپیک آسیا به تهران- اردیبهشت ۹۷

شیخ خندان کویتی که در مدت کوتاه حضورش در تهران؛ دیدار با مقامات ارشد ورزشی و سیاسی را شفاف و موفقیت آمیز برشمرده بود، پیش از ترک تهران حل مشکلات نهادهای بین المللی با ورزش ایران را نوید داده بود. البته این حضور مقامات ارشد بین المللی ورزشی در تهران به همین ختم نشده بود که چند ماه بعد در مهرماه سال ۹۷ «توماس باخ» رییس کمیته بین المللی المپیک موسوم به (آی او سی) و شخص اول ورزش جهان در حاشیه سازمان ملل با رییس جمهوری ایران در نیویورک دیدار می‌کند و آن را نقطه عطفی در روابط این نهاد ورزشی با کشورمان قلمداد کرد به گونه‌ای که در حاشیه بازی‌های جوانان جهان ۲۰۱۸ آرژانتین خطاب به صالحی امیری از توجه ویژه به افزایش ارتباطات و تعاملات بیشتر بین کمیته ملی المپیک و آی او سی سخن گفت و بار دیگر دیدار با رییس جمهوری ایران را نشان دهنده توجه وی به مقوله ورزش، جوانان و سلامت جامعه عنوان کرده بود.

دیدار رییس نهادبین المللی ورزش با رییس جمهوری ایران در حاشیه سازمان ملل مهر ۹۷

این نوع نگاه و رویکرد مقامات طراز اول ورزش جهان و آسیا از هنر دیپلماسی نهادبین المللی ورزش کشور نشات می‌گیرد که با تقویت دیپلماسی نهادهای ورزشی در مجامع بین المللی به سرعت، سهولت و دقت در ارتباطات کمک کرد و اینجاست که ورزش ایران با در پیش گرفتن این راهبرد، علاوه بر گسترش قدرت هوشمندانه، در حل مشکلات ورزشی و ارتقا جایگاه ایران در مجامع جهانی نقش آفرینی می‌کند.
اوج درخشش و هنر این دیپلماسی جایی رخ می‌کند که رییس نهاد ورزشی بین المللی ایران در تیرماه سال ۹۸ در پنجمین سفر رسمی خود در راس هیاتی در سوییس با ۱۹ تن از سران و مقامات ارشد ورزشی جهان برای کسب منزلت، حفظ و ارتقای اعتبار بین‌المللی وارد مذاکره شد که این حجم از دیدارها در نوع خود در تاریخ ورزش ایران کم سابقه بوده است.

دیدار مسءولان ارشد ورزش ایران با مقامات ارشد ورزش جهان -سوییس ۹۸

کسب کرسی‌های بین المللی، جلوگیری از تعلیق برخی رشته‌ها، سفر برخی مقامات ارشد ورزشی بین المللی به تهران و افزایش همکاری‌های ورزشی و دیدار مقام نخست ورزش جهان «توماس باخ» با «حجت الاسلام حسن روحانی» رییس جمهوری ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تلاش برای میزبانی و ارایه و ارتقا تصویر بین المللی همه نیم نگاهی به کارکردهای بین المللی ورزش ایران در جهان دارد.
اما هنر دیگر دیپلماسی ورزشی ایران در بین منطقه و همسایگان خود را نمی‌توان نادیده گرفت جایی که در مهرماه سال گذشته و درهفتاد و هفتمین اجلاس شورای المپیک آسیا در دوحه پایتخت قطر رخ دادکه مهمترین دستاورد آن برای تهران، کسب میزبانی ایران در نشست آتی او. سی. ای است. امتیازی برگرفته از ارتباط متقابل بین دیپلماسی و ورزش که در دیپلماسی ورزشی تجلی می‌یابد.

اجلاس قطر مهر ۹۸ و کسب میزبانی ایران برای نشست آینده کمیته بین المللی المپیک

در این راستا کمیته ملی المپیک ایران موسوم به ان. او.سی با تقویت و فعال کردن دیپلماسی ورزشی و کاهش برخی شیطنت‌های تنش‌زا به دنبال اهداف مورد نظر ایران در مجامع بین‌المللی حاضر می‌شود که در اجلاس هتل روتانا قطر مهمترین و اصلی‌ترین مصوبه آن موافقت همه اعضا با میزبانی ایران در نشست بعدی هیات اجرایی شورای المپیک آسیا بود. این میزبانی از این منظر مهم تلقی می‌شود که فرصتی را برای افزایش قدرت چانه‌زنی ایران در قاره کهن فراهم می‌کند و با گردهم آوردن حدود یکصد تن از مقامات ارشد و تاثیرگذار ورزشی آسیا، کشورمان را در نظر جهانیان بهتر از قبل معرفی کنند.
حال از اجلاس قطر در سال ۹۸ تا سفر مقامات ارشد ورزشی این کشور به تهران بیش ازیکسال و ۲ ماه نگذشته است که روز گذشته هیاتی ۱۲ نفره به منظور رایزنی بر سرمیزبانی بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ آن هم در شرایط پاندومی کرونا به تهران سفر می‌کنند تا از نفوذ و قدرت ورزشی ایران در آسیا و جهان استفاده کنند. قطر که برای بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ نیز میزبان مسابقات بود قرار است در سال ۲۰۲۲ نیز میزبانی جام جهانی فوتبال را برعهده داشته باشد و از طرفی دوحه قطر و ریاض عربستان برای بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ درخواست میزبانی کرده‌اند که قرار است در نشست شورای المپیک آسیا در ۲۶ آذر که در مسقط برگزار می‌شود، تصمیم نهایی اعلام شود.

وقتی دیپلماسی و دستگاه دیپلماتیک کشورها در راستای اداره برخی امور ورزشی مانند کسب میزبانی و کرسی‌های تاثیرگذار در مجامع جهانی، آسیایی در خدمت ورزش قرار می‌گیرد، ورزش هم می‌تواند در خدمت دیپلماسی و پیشبرد برخی اهداف دستگاه سیاست خارجی کشورها قرار گیرد.
در فضای پرفشار پساتحریم آمریکا، ورزش ایران می‌تواند به‌عنوان اهرمی برای تسهیل و تقویت روابط با سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه و اروپایی مورد استفاده قرار گیرد تا علاوه بر تقویت تعاملات ورزشی در عرصه بین‌الملل، ایران را به‌عنوان کشوری با ظرفیت بالا در جهت تعامل سازنده و محترمانه در جهان مطرح گردد.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.