×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳
فلتمن: دولت های آمریکا در تحقق اهدافشان در سوریه شکست خوردند/ پرونده سوریه اولویت بایدن نیست

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، جفری فلتمن، معاون وزیر خارجه سابق آمریکا در امور خاورمیانه در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: سیاست دولت‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ در تحقق نتایج چشمگیر درباره اهداف واشنگتن در سوریه شکست خورد و تنها هدفی که محقق شد “شکست “داعش بود. تحریم‌های آمریکا باعث تغییر عملکرد نظام سوریه نشده است.
وی گفت: “باید رویکرد جدیدی را درباره سوریه در پیش گرفت بر این اساس که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه اقدامات ملموس، مشخص و شفافی درباره اصلاحات سیاسی اتخاذ کند، در مقابل واشنگتن اقداماتی از جمله کاهش تحریم‌ها علیه دمشق را اتخاذ کند. با این حال من تردید دارم اسد به این رویکرد پاسخ مثبتی بدهد.”
وی گفت: “ماندن اسد در قدرت دیگر نه به خاطر مسئله نظامی بلکه به دلیل کاهش سطح وضعیت اقتصادی یک تهدید است. واقع بینانه نیست که سیاست واشنگتن براساس تغییر نظام در کوتاه مدت باشد. سیاست آمریکا باید برپایه تلاش برای تشویق تعامل با مسائل بزرگتری درباره سیاست‌های نظام سوریه باشد. چالش‌های اجتماعی و اقتصادی و زیرساختی مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. ”
فلتمن درباره شایعه‌ها درخصوص تعیین وی به عنوان فرستاده آمریکا به سوریه گفت: با صراحت می‌گویم هیچ کسی با من تماس نگرفته است. فکر نمی‌کنم تعیین فرستاده برای سوریه اولویت دولت جو بایدن باشد. پرونده سوریه اولویت بایدن نیست بلکه بخشی از پرونده‌های دیگر دارای اولویت مثل روسیه و ایران و حمایت از هم‌پیمانان در منطقه است. 
وی درباره اوضاع سوریه گفت: “خشونت و درگیری در سوریه طی سال‌های گذشته به دلایلی از جمله توافق‌های روسیه_ترکیه و وجود نیروهای ترکیه در ادلب کاهش یافته است. اوضاع اقتصادی و انسانی در سوریه به دلایلی از جمله فروپاشی اقتصاد لبنان و پیامدهای جنگ و ویرانی و عوامل اقتصادی و اجتماعی وخیم شده است. بخش اعظمی از بحران اقتصادی در سوریه به دلیل بحران اقتصادی در لبنان است. سوری‌ها قادر به تعامل تجاری با لبنان نیستند. بحران اقتصادی سوریه دلایل متعددی دارد و نمی‌توان با اطمینان گفت تا چه حد تحریم‌ها باعث این بحران شده است. دلیل کمبود نان در سوریه تحریم‌ها یا وجود نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه نیست.”
وی درباره اینکه آیا واشنگتن با دمشق یا مسکو مذاکره می‌کند، گفت: صحبت با مسکو بهتر است هرچند روابط آمریکا و روسیه پیچیده است. باید اسد را درباره مسائل مشخص و مهمی در بوته آزمون قرار داد. آیا اسد آماده است رفتار خود را تغییر دهد تا تحریم‌ها کاهش یابد.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.