×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
رونمایی از ۲۰۳ عنوان کتاب درسی تعاملی/تولید محتوای الکترونیکی بدیل برنامه درسی در سال آتی

 به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، حسن ملکی در آیین رونمایی از سامانه کتاب های الکترونیکی و تعاملی ضمن تبریک ایام سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: امروز به یکی از خواسته های مشترک خودمان رسیدیم و توانستیم آنچه را سندتحول در محورهای مختلف متذکر شده محقق کنیم.
وی افزود: این تعامل داشتن، از جنس دیگری است و به این معناست که  متون آموزشی بعد تمایلی پیدا می‌کند. اگر یک متن آموزشی بخواهد زنده بماند باید متعامل باشد. اگر متعامل نباشد، متنی مرده است؛ زیرا یادگیری مستلزم تعامل است؛ تعامل دانش آموز با دانش آموز، معلم با دانش آموز، مجموعه کلاس و جمع با محیط پیرامون و انواع تعاملات دیگر از این جمله هستند.
ملکی با بیان اینکه بدون تعامل حیات انسان می میرد و اگر بخواهد به جنازه تبدیل نشود باید تعاملات قوت یابد گفت: سخن از متن تعاملی زنده است، زیرا زنده بودن به تعامل وابسته است و تعامل، روح است و هرجا دمیده شود آنجا می ماند. هرجا تعامل نباشد آنجا مرگ و نابودی است. زمانی می توانیم کتب تعاملی را دقیق تر درک کنیم که اشاره ای به جامعه اطلاعاتی داشته باشیم. یکی از نام هایی که به عصر امروز اطلاق می‌کنند عصر جامعه اطلاعاتی است. یعنی جامعه ای که با اطلاعات اداره می شود و اهدافش را به مقدار زیادی از اطلاعات دریافت می‌کند و ابزار و وسایلش را نیز از جنس اطلاعات درست می‌کند. آیا جامعه اطلاعاتی بدون ابزار الکترونیکی امکان پذیر است؟.
وی افزود: در جامعه اطلاعاتی، اطلاعات سیطره دارد. تا معلوم بشود کتاب های الکترونیکی تعاملی با ما چه می‌کند و چه آثار مثبتی می تواند به جا بگذارد. کل دنیا را باید یک جامعه بین المللی کلان اطلاعاتی و جامعه ای دانست که در آن اطلاعات سیطره دارد. اطلاعات سیطره دارد یعنی هرجا بروید آنجا خالی از اطلاعات نیست. نمی‌توانید به جایی بروید که محاط در اطلاعات در ابعاد گوناگونش نباشید. البته هرکدام از ابعاد نیازمند تفصیل است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: البته این را هم در نظر داشته باشیم که جامعه اطلاعاتی امروز، بی انضباط است. اطلاعات سیطره دارد ولی انتظام ندارد و اینگونه نیست که صف بکشد و به نوبت برسد. اطلاعات در دنیای امروز صف بندی نمی‌کند و به همین دلیل غرق شدگان در دریای اطلاعات کم نیستند و باید صیادی در دنیای اطلاعاتی امروز را نیز آموخت وگرنه انسا ن در این دنیای عجیب و غریب غرق می شود. هرکسی بخواهد در دنیای امروز بماند و انقراض پیدا نکند باید ابزارها را در اختیار داشته باشد. نمی‌توان بدون ابزار در این دنیا  زندگی کرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه اطلاعات گاهی بر دانش غلبه می‌کند که نامبارک است عنوان کرد: اطلاعات دانش نیست و بد است کسی تصور کند اطلاعات همان دانش است. اطلاعات ماده اولیه است و آنچه به انسان منطق می دهد دانش است نه لزوما اطلاعات؛ نیازمند دانش و پخته شدن اطلاعات هستیم و این اطلاعات باید در آشپزخانه ذهن ما طبخ شود که اولین طباخ اطلاعات ذهن خود ماست.
ملکی تصریح کرد: اطلاعات گاهی به دست نمی آید بلکه به دست می آورد. در شرایط عادی فرد مطلع، اطلاعات را کسب می‌کند اما اکنون اینگونه نیست و باید مراقب بود زیرا گاهی اطلاعات، مطلع را به دست می آورد و کار برعکس می‌شود. این حریت انسان و آزادگی انسان است و اگر این راه برعکس شود موجب غبن او می‌شود.
وی با بیان اینکه اطلاعات امروز هم غم دارد و هم شادی گفت: اطلاعات هم غمگین می‌کند و هم مسرور؛ اگر اطلاعات خوب باشد مسرور می‌کند اما اطلاعات ناقص، ناپخته و غلط مخصوصا در وجود کودکان و نوجوانان غم ایجاد می‌کند. در جامعه اطلاعاتی باید شنا بلد بود ولاغیر. اگر شنا بلد نباشیم غرق می‌شویم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد که باید به فناوری اطلاعات و ارتباطات مجهز شویم و هوشمندی فناورانه داشته باشیم. اگر هوشیاری فناورانه نداشته باشیم دچار الیناسیون فناوری می‌شویم. یکی از عوامل تهدید کننده دنیای امروز همین فناوری است و اگر ناهوشیارانه به سراغ اطلاعات برویم ممکن است لطمه ببینیم.
ملکی افزود: در کتب الکترونیکی تعاملی باید مراقب باشیم که وقتی مدیریت می‌کنیم بدانیم می‌خواهیم چه اطلاعاتی را بر سر سفره یادگیرنده بیاوریم، آیا اطمینان داریم که اگر دانش آموز از طریق آن اطلاعات تغذیه شود رشد می‌یابد و او را به حیات طیبه نزدیک می‌کند یا ممکن است او را دور کند؟ اینها مراقبت‌های فناورانه در دنیای امروز است و باید هوشیاری فناورانه را با امکانات فناورانه پیوند بزنیم و اگر نکنیم ممکن است دچار الیناسیون فناوری بشویم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه باید خود را مجهز کنیم و هوشیارانه وارد عرصه شویم و دانش آموزان مان را نیز تقویت کنیم که هوشمندانه وارد این عرصه شوند گفت: کسی که شنا بلد نباشد باید در حاشیه ها باقی بماند. چه بر اساس علم و عقل و چه بر مبنای قانون یعنی سندتحول بنیادین، موظف بودیم و هستیم که خودمان را به امکانات فناورانه مجهز کنیم و راهی جز این نداریم.
ملکی افزود: کتاب های بامحتوای تعاملی که امروز افتتاح می‌شود ۲۰۳ عنوان کتاب درسی را در برمی‌گیرد و مربوط به دوره ها و پایه های مختلف تحصیلی  است و تمام کتاب‌های ابتدایی و متوسطه اول و دوم نظری مشمول برنامه امروز می شود. برای کتب فنی و حرفه ای و کاردانش برنامه دیگری داریم. مخاطبین این کتاب‌های تعاملی دانش آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی، معلمان و کارشناسان آموزشی و والدین هستند. البته هرکدام از اقشار بنا به نقش خودشان بهره برداری می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه ما باید یادگیری ترکیبی و تلفیقی را محور قرار دهیم اظهار کرد: نه یادگیری های صرفا سنتی جواب می دهد و نه یادگیری صرفا الکترونیکی منقطع از سبک یادگیری سنتی پاسخگو است. باید آموزش ترکیبی و تلفیقی را در سازمان پژوهش دنبال کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین اعلام کرد که اکنون تیمی در این سازمان مشغول فعالیت هستند و مرحله اول تحقیقاتشان را به اتمام رسانده اند و ارائه الگوی برنامه ریزی درسی آموزش های مجازی را دنبال می کنند و در قدم بعدی در ماه های ابتدایی سال ۱۴۰۰، محتواهای الکترونیکی بدیل برنامه های درسی رسمی را تولید خواهند کرد.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.