×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
فضای مجازی امکانی فرامکانی و فرازمانی ایجاد کرده است

به گزارش کیوسک خبر ، مهدی ساقی (کارشناس فضای مجازی) گفت: یکی از مهمترین مباحث تولید محتوا؛ لزوم حضور است که با توجه به آمار‌ها مردم در فضای مجازی حضور فعال دارند که باید برای این حضور محتوای مناسب نیز در نظر گرفت.وی درباره اهمیت محتوای اسلامی در فضای مجازی به حضور افراد مذهبی در بوستان‌ها استدلال کرد و توضیح داد: همه ما به بوستان می‌رویم، اما در این بوستان‌ها چقدر نیاز است که قشر اسلامی به اصطلاح متدین جامعه حضور داشته باشند؟ حضور محتوای اسلامی در فضای مجازی هم از این جنس استدلال است؛ آمار‌ها نشان می‌دهند که مردم ایران حدود ۴۷ میلیون نفر در اینستاگرام هستند ۵۰ میلیون نفر در واتس آپ و ۴۹ میلیون نفر در تلگرام فعال هستند بنابراین حضورما باید مفید و موثر باشد و در زمینه محتوا حرفی برای گفتن داشته باشیم.ساقی در ادامه تصریح کرد: مثال ورود و حضور افراد مذهبی در پارک‌ها به معنای سلبی کردن و دوقطبی کردن نیست ونخواهد بود بلکه صرفا ایجابی است، ما تبلیغاتمان وگفتگمان سازیمان هیچ وقت محصور به زمان ومکان نبوده است در حال حاضر هم یک فرصت ویژه و خارق العاده به معنای فضای مجازی وجود دارد.کارشناس فضای مجازی افزود: پیش از این انتقال پیام به صورت چهره به چهره بوده است و از گوینده به شنونده منتقل می‌شده، اما با گسترش روز افزون رسانه‌ها وفضای مجازی تقریبا می‌شود گفت فضای مجازی امکانی فرامکانی و فرا زمانی ایجاد کرده است و برعرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، حقوقی و … تاثیر مستقیم و ویژه‌ای دارد.وی با اشاره به نتایج یک پژوهش در حوزه فضای مجازی گفت: پتایج این پژوهش ما را به ۵ محور سخنان معظم رهبری درخصوص حضور فعالانه و سالم و جریان ساز رساند محور اول سالم سازی، حفظ امنیت، حفظ حریم خصوصی و مقابله با نفوذ است دومین محور جلب مشارکت‌های مردمی و بکار گیری ظرفیت‌های بخش خصوصی است و در محور سوم تربیت مبلغ مطرح میشود وچهارمین محور بر راندن و تاراندن دشمن تاکید داردو محور آخر در خصوص حضور فعالانه سالم وجریان ساز در فضای مجازی است.ساقی در ادامه به مساله اعتماد سازی به عنوان زیر بنا و زیر ساخت اشاره کرد و با طرح این سوال که چگونه باید اعتماد سازی بکنیم؟ گفت: اهمیت اعتمادسازی در تاثیر محتوا برای فضای مجازی را نمی‌توان انکار کرد، اما آیا ما باید دست روی دست بگذاریم تا اعتمادسازی شکل بگیرد بعد به تولید محتوا بپردازیم و یا نه؟ برای اعتماد سازی هم تولید محتوا بکنیم؟ مسئله بعدی مساله بودجه است بودجه برای تولید محتوا است هرچند مهم است، اما صدرصد حیاتی نیست ما در مساله شهید پر افتخار حاج قاسم سلیمانی دیدیم که مردم خودشان شروع به تولید محتوا کردند اصطلاحا تحریک تقاضا برای تولید محتوای بومی مجازی صورت گرفته است.وی افزود: بر اساس آماری که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کتاب داشت تقریبا ۴۱.۵ نیم درصد کتابخوان‌های ما کتاب‌های الکترونیکی می‌خوانند و ما براساس آمار رسمی تقریبا هفتصد و پنجاه هزار کتاب داریم که این‌ها هنوز الکترونیکی نشده‌اند و ما می‌توانیم این‌ها را وارد فضای مجازی و وارد فضای دنیای الکترونیک کنیم، این تعداد کتاب واین تعداد قابل توجه مردم که کتاب الکترونیکی می‌خوانند هنوز صرفا محتوا است یعنی هنوز آن غلبه فرم برمحتوا نسبت به این‌ها شکل نگرفته است شکل بصری و قابل فهم برای عموم اتفاق نیفتاده است.این کارشناس فضا مجازی راهبرد محتوایی داشتن را یکی از مباحث مهم در بحث محتواسازی برای قضای مجاز دانست و به عوامل مثر در جریان سازی اشاره کرد و اظهارکرد: ما باید زمین بازی تعریف بکنیم، یکی از مسایل مهم ما در فضای مجازی در تولید محتوا راهبرد محتوا است که مقام معظم رهبری به اثربخشی و هیئت اندیشه ورزی اشاره می‌کنند، هیئت اندیشه ورزی که بشیند و زمین بازی تعریف کند.ساقی در خصوص چهار محور مهم حضور و وظیفه نخبگان و اصطلاحا همان قشر نخبگان فرهنگی در فضای مجازی گفت: یکی از این محور‌ها ضرورت پیشرفت همگام با علم و فناوری است مثلا حضرت آقا در آذر ۸۶ می‌فرمایند که سال آینده و سی سال آینده دیگه این فضا نیست و ما به هر نقطه از هر کشور و روستا‌ها برویم اثری از فناوری اطلاعات در فضای مجازی می‌بینید. الان زندگی ما مجازی شده است. در چند سال آینده دانشگاه خارج از کشور برای ایرانیان به صورت مجازی پذیرش فراهم بکنند و آن وقت آموزش از دست‌های ما خارج می‌شود هیچ برنامه‌ای برای آن نمی‌توانیم داشته یاشیم، حتی همین هم مقام معظم رهبری تاکید داشتند که اگر ما کاری نکنیم فرزندان ما در منازل ما در مشت دشمن هستند و در مشت رسانه‌های خارجی هستند.وی ادامه داد: مسئله دوم استفاده از ظرفیت‌ها است ما در فضای مجازی امروز بایک تولید محتوا مبتنی بر فرم یک حرف را به هزاران مستمعی که نمی‌شناسیم، برسانیم و از این فضای خارق العاده استفاده بکنیم والبته در محور سوم نیز بر لزوم آشنایی با فضای مجازی تاکید شده است که پیش زمینه‌ای برای محور چهارم و حضور فعال و اثر گذار است که در این حوزه باید دوباره به به صحبت‌های مقام معظم رهبری استناد کرد که می‌فرمایند هر کدام از ما و شما یک رسانه باشید و سینه سپر کنید و جلوی تبلیغات دشمن بایستید تا از انحراف جوانان جلوگیری کنید و این اولین ومهم‌ترین وظیفه شما است.ساقی در پایان گفت: انقلاب بعدی ما دیگر کشاورزی و صنعتی نیست، انقلاب سایبری است که شروع شده است و درآن قرار داریم و روزبه روز گسترده می‌شود وتمام نشده است و این روند گسترشی و صعودی ادامه دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.