محمد فرد، روزنامهنگار
کیوسک خبر ـ نگاهی به رویکردهای سازمان تأمیناجتماعی در یک دهه اخیر نشانگر آن است که این بزرگترین سازمان بیمهگر کشور، توانسته است بخش عظیمی از نمودارهای نظام رفاه و تأمیناجتماعی ایران بزرگ را بر دوش کشد. سازمانی که با نیمی از جمعیت کشور در ارتباط است به گونهای پویا به عمل کرده که حضور در جمع خانواده تأمیناجتماعی، یکی از آرزوهای هر تازه استخدام شدهای است. بیمه فراگیر خانواده ایرانی، آخرین بسته از این رویه رو به رشد است؛ بستهای پیشنهادی که توانسته جمعی کثیر از افراد جامعه را زیر چتر تأمیناجتماعی جمع کند. هدف نهایی این طرح – که از سوی مدیریت جوان این سازمان اجرایی شده- بسط و گسترش پوشش بیمهای تمامی اقشار جامعه در تمامی زمینههاست. به این مفهوم که در گذشته، تنها فرد شاغل میتوانست جزوی از خانواده تأمیناجتماعی لقب گیرد، اما امروز، زنان خانهدار، دانشجویان و صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز میتوانند از مواهب حضور در این خانواده بزرگ بهرهمند شوند. در این میان، یکی از بهترین بخشهای این طرح ملی، تقسیط پرداخت حق بیمه دوران سربازی است. برای بسیاری از مردان، دوران خدمت مقدس سربازی، دورانی شیرین و همراه با خاطرات و آموزشهای مفید است که اثر آن تا سالیان بر زندگی فرد خود نمایی خواهد کرد؛ اما این مهم در کنار نیکیها، یک افسوس بزرگ را نیز با خود به همراه داشته است. یک جوان در دو سال زمان پوشیدن لباس سربازی، هرگز نمیتوانست از بیمه برخوردار باشد. گویی آن دو سال در زمان بازنشستگی فرد، تبدیل به هیچ میشد. سازمان در این میان راهکاری اندیشید و طرح خرید حق بیمه دوران سربازی را بنیان گذاشت. بر اساس این طرح، مردان پس از اتمام دوره وظیفه، هر زمان که تمکن مالی داشتند، حق بیمه آن دو سال را پرداخت کرده و آن را به سابقه بیمهای خویش میافزودند. مشکلات اقتصادی، تحریمهای ظالمانه و دشواریهای معیشت در سالیان اخیر سبب شده بود تا بسیاری از افراد، قید دست یافتن به این مهم را بزنند. در واقع پرداخت یکجای هزینه دو ساله سربازی برای بسیاری از مردان، مقدور و میسور نبود. راهکار سازمان تأمیناجتماعی در این میان، بهرهگیری از پرداخت اقساطی بود. افراد در این طرح میتوانند در ۱۲ قسط حق بیمه دوران سربازی خود را پرداخت کنند تا دو سال زودتر گام به دوران بازنشستگی خود بگذارند. بازنشستگی در زیرمجموعه سازمانی که افتخار آن، عقب نیفتادن حتی یک نوبت پرداخت مستمری بازنشستگان خود حتی در سختترین شرایط اقتصادی بوده است. لازمه حصول نتایج بزرگ، بهرهگیری از تجارب گذشته است. در این بین تأمیناجتماعی نشان داده که این مهم را به خوبی میداند. این تجمیع خدمات هر روز بخشی دیگر را در خود میبیند و مدیریت این سازمان تلاش دارد تا بخشهایی مضاعف به این بسته جذاب بیفزاید. در این میان آنچه مهم است این است که برنده این مسابقه شیرین، مخاطبان این سازمان بزرگ بیمهگر هستند.
منبع: هفته نامه آتیه نو شماره ۳۲۴ اسفند ۱۴۰۰
https://www.kioskekhabar.ir/?p=143933